מי מנהל את מי?

נדב בורלא // 27.6.2023

”אם אתה רוצה שמשהו יעשה כמו שצריך עדיף שתעשה את זה בעצמך” – זה משפט שכמעט כל אדם שהיה פעם שכיר שמע אותו. אותו אדם הופך יום אחד לבעל עסק שמעסיק עובדים והמשפט הזה ממשיך להדהד אצלו בראש.

ואז הוא מרגיש ורואה שמשהו לא עובד, ולאו דווקא כי העובדים לא עובדים אלא כי לפעמים הם לא עובדים כמו שהיינו רוצים ובגלל אותו משפט שהושרש עמוק במקום לנסות ולמצוא את הפתרונות להאציל סמכויות ולתת לעובדים הכשרה מדוייקת – הרבה בעלי עסקים מפשילים שרוולים ועושים את העבודה במקוומם.

באחד העסקים שיצא לי ללוות היה מאוד בולט כי בעל העסק עובד יותר מדי, מרוויח פחות מדי, נשחק ונגרס תחת עומס המטלות היומיומיות…
במקום לתת לשאר העובדים לעשות את עבודתם היה מתערב להם בכל צעד שהם היו עושים עד לידי כך שבאחת הפעמים הוא אמר לעובד “תן לי רגע לעשות את זה”
ומה שהיה מוזר זה שהעובד עמד מהצד והסתכל (היה נראה יותר כמנהל בסיטואציה) ואותו בעל העסק עבד במקומו.

למה יש לכם עובדים אם אתם אלו שעובדים? למה יש לכם מזכירה אם אתם צריכים להזכיר לה כל הזמן? מי מנהל את מי? את.ה אותם או הם אותך?
התשובה יחסית זהה אצל כל בעלי העסקים אותם פגשתי – הם פשוט רגילים לעבוד ופחות לנהל.
כל עסק הוא מנגנון שמורכב מאנשים וכדי שהוא יעבוד בצורה מיטבית עלינו להוביל את אותם האנשים למקומות מיטביים יותר.

יש דרך ללמוד להאציל סמכויות ולגרום לעובדים לעבוד טוב יותר מבעל העסק עצמו, וזה תמיד מרגש אותי לראות עסקים שעוברים את השינוי ופתאום העובדים נראים ומתנהגים אחרת, כי המערך האנושי הורכב מחדש והוטמע בו ידע ישים, מה שמשחרר במיידי את בעלי העסק להתפנות לדברים מרכזיים יותר, כי העובדים שלהם קיבלו את המסגרת הנכונה לפעול בה.

ובאופן די מד

Scroll to Top